Ki tudja, már hanyadjára kell az átgondolatlan német energiapolitikával foglalkozni. Az egész talán azzal kezdődött, hogy egy japán atomerőmű reaktora egyértelmű tervezési hiba miatt leolvadt (ugyanis egy szeizmikus szigetországban, egy partközeli atomerőmű esetében nem számolni egy lehetséges szökőár hatásával, elképesztő mérnöki hiba). Erre a német kormány, természetesen a megfelelő pánikhangulatot szellőztetve úgy döntött, hogy leállítja a hazai, atomenergiára épülő alaperőműveit, és hektikus (értsd: előre nem kiszámítható) megújulókkal próbálja helyettesíteni azokat. Ezzel két legyet ütöttek egycsapásra: egyfelől a villamos energiaellátás biztonsága évek óta borotvaélen táncol, aminek köszönhetően a szomszédos kooperációs partnerek haja is gyakran az égnek áll, másrészt pedig meg lehet nézni náluk az elektromos energia árát...
És most itt vannak a legfrissebb hírek, amitől hangos a német sajtó. Az autóiparra erőltetett technológiaváltásnak köszönhetően több százezer német munkavállaló kerülhet rövid időn belül utcára. Már eddig is ezernyi sebből vérzett az elektromos autókra való tömeges áttérés gondolata, főleg annak erőltetett üteme miatt. Egész egyszerűen hiányzik az a háttér, ami olcsó, bárhol elérhető, gyors, a meglevő villamos hálózatot nem túlterhelő töltési lehetőséget biztosítana az autósok számára (az olcsót egy pár napos hír szerint már most el lehet felejteni, lejjebb folytatjuk)
Szóval, az olcsó energia... A minap történt, hogy az egyik, gyorstöltőkre specializálódott cég drasztikusan megemelte a szolgáltatott energia árát, és egységesen 0,79 EUR, azaz mintegy 280 Ft-ot kérnek 1 kWh betöltött energiáért. Ez viszont azt eredményezi, hogy egy 100 km-en átlagosan 14 - 25 kWh-t fogyasztó elektromos autó ezt a távolságot nagyjából 3.920 - 7.000 Ft energiaköltség árán lesz képes megtenni. Összehasonlításképp, egy 7 liter/100 km fogyasztású benzines autó esetében ugyanez a költség viszont mindössze 2.660 Ft. Ha ez az arány fennmarad, illetve a többi töltést szolgáltató cég is ebbe az árfekvésbe mozdul, az erősen megkérdőjelezheti a várható piaci igényeket.
De térjünk vissza a munkanélküliséget fokozó hatásokra. A német szaklapokból átvett, és e cikk címsorában is említett 410 ezer új munkanélküli nyilván egy pesszimista adat. Azonban csak a motor és hajtáslánc gyártás egyszerűsödése okán 70 - 80 ezer fős elbocsátás mindenképp várható pár éven belül, csak Németországban. És a többi európai, fejlett autógyártással bíró tagországban is hasonló mértékben fognak alakulni ezek a számok, ami már messze nem vicces...
Tehát a számtalan buktató mellé felsorakozott egy újabb is, a munkanélküliségi számok formájában. Tehát nem elég, hogy ez az új technológia az akkumulátorok miatt kifejezetten környezetterhelő, élettartamra vetítve az elektromos autóknak rosszabb a széndioxid mérlegük, mint egy átlagos dízel autóé, a tömeges elterjedés komoly ellátási kockázatot eredményezhet (meglevő elektromos hálózat túlterhelése), és az autóipart csak vaskos állami támogatásokkal lehet megmenteni (amit végsősoron mi, fogyasztók fizetünk meg...), még ráadásul EU szerte küzdeni kell majd sok százezer munkanélküli eltartásával, illetve átképzésével. Nem lesz ez így jó, hasznos lenne, ha az eszement politikusi kapkodás helyett egy kicsit átgondoltabban, és elsősorban szakmai szempontok mentén születnének döntések.
(Józsa Péter)